JERANTUT, 5 Sept -- JINAK ... Tiga kakitangan Santuari Kelah Lubuk Tenor di Taman Negara di sini, menunjukkan demonstrasi bermain dengan ikan-ikan kelah baru-baru ini. Santuari berkenaan merupakan satu lagi produk baru menanti pengunjung Taman Negara kerana ia bukan sekadar pusat kajian dan pemuliharaan ikan kelah malah turut menyediakan pelbagai aktiviti menarik kepada pengunjung. Antara aktiviti yang boleh dilakukan ialah memberi makan ikan kelah malah boleh berenag dan bermain dengan ikan tersebut. Bagaimanapun, pengunjung dilarang menangkap atau memancing ikan itu kerana tujuan utama penubuhan santuari itu lebih kepada usaha memulihara ikan kelah daripada pupus. --fotoBERNAMA HAKCIPTA TERPELIHARA

Bagi kaki Pancing, korang pasti selalu mendengar tentang Lubuk Kelah di Taman Negara Pahang Malaysia kan ? Lubuk Kelah yg di maksudkan adalah Sungai Keniam. Salah satu tempat tersohor untuk memancing ikan Kelah atau "Mahseer" ni..

Beberapa info tentang Sungai Keniam yg HARUS korang amik tau !

1. Sungai Keniam terletak di dalam kawasan Taman Negara Pahang dan tertakluk pada akta larangan seperti larangan menebang pokok, membuang sampah, berburu secara haram dll.

 

13315680_1193473823997209_1523370347838761869_n

 

2. Korang perlu membuat pendaftaran dan mengambil permit masuk ke Taman Negara, lesen Memancing dan Lesen Camera. Segala peralatan dan kelengkapan perlu di periksa oleh Renjer Jabatan Perhilitan sebelum masuk ke Taman Negara.

DSC00068

3. Perjalanan ke Sungai Keniam mengambil masa lebih kurang 3- 4 jam menaiki bot.

4. Bulan memancing terbaik adalah semasa musim kering pada bulan Februari hingga September.

13335801_1193474513997140_7786510048516202885_n

5. Antara hasil tangkapan yang popular di Taman Negara ialah Kelah, Patin, Baung, Gohok, Tenggalan, Lampam, Krai dan Tapah.

IMG_61269439480258

6. Umpan terbaik untuk memancing kelah ialah sawit peram.
Cara nak buat ? Baca sini DIY UMPAN KELAH.

7. Antara lubuk popular ialah Lata Said, Perkai, Rincing, Cangkung, Petai, Rawa, Panjang, Batu Terubung dan lubuk-lubuk kecik lain.

22320_968543389823588_1656921838975186810_n

8. Spesis Raja Sungai ni berat bawah 2kg Harga dlm lingkungan Rm180 sekilo! Berat atas pada 2kg Harga mencecah RM220 sekilo !

9. Sebagai Omnivor, makanan utama ikan itu adalah rumpai air, alga, serangga, katak, ikan kecil dan buah-buahan yang terjatuh ke dalam sungai.

10. 'Ikan raja' atau 'raja sungai' itu boleh membesar sehingga 30 sentimeter panjang dengan beratnya antara dua kilogram (kg) hingga tujuh kilogram.
KHAS UNTUK ANDA ! TRIP MEMANCING KELAH..
Lihat Info di JEJAK KELAH TAMAN NEGARA

13906876_1236070386404219_3367810699119442262_n

10 Skill Bertahan Hidup Yang Harus Anda Kuasai Untuk Selamat Jika Tersesat Di Alam Semesta ! Jangan mudah panik , sebaiknya cuba hadam dan praktikkan skill yg kami kongsikan di bawah.

  • 13873165_1236070899737501_8583411075934934782_nMembaca Kompas  (Jika Ada)

untuk tentukan arah mata angin.
Selain tu, korang boleh jugak gunakan kaedah bayang-bayang. Pada waktu siang menghala ke petang,bayangan akan mengarah ke arah barat dan jika anda tersesat pada waktu siang ke arah pagi,bayang akan menunjukkan arah timur.

13882257_1236070896404168_2123196854612491112_n

  • Membuat Simpul Bowline

merupakan simpul yang kuat, mudah dibuat dan dilepaskan serta digunakan untuk mengikat beban.

13901437_1236070883070836_7167834994373735647_n

  • Menyalakan Api

untuk menghalau binatang buas, memasak dan sebagai pemanas suhu badan ketika berada di dalam hutan. Pastikan anda tinggalkan kesan yang minima ketika memadamkan api.

13882309_1236070926404165_3166173974665295497_n

  • Berburu Dengan Tombak!

13872785_1236070936404164_1382064715058394906_n

13902668_1236071126404145_1278805946821016833_n

  • Mencari Air Bersih

Kita dapat bertahan 7 hari tanpa makan tapi badan kita hanya mampu bertahan selama 3 hari tanpa minum air ! antara cara untuk dapatkan air bersih ialah:

1. Tadah dari dahan pokok atau akar

2. mengumpul embun dengan Ikat baju pada paha anda dan lalulah di kawasan berumput yang tingginya melebihi paras lutut anda untuk memerangkap air atau embun.

3. lopak air- Jika ia hampir kering,gali sedikit kelopak air itu.Gunakan tuala atau kain untuk mendapatkan sumber air itu.

4. lumut pokok

5. Pokok buluh- ketuk ruas buluh tersebut,jika bunyinya mampat(tidak kosong) pasti ada air di dalamnya

6. Dari buah-buahan seperti kelapa, tebu

13887076_1236070966404161_1553107494965758450_n

  • Mengirim Signal kecemasan / S.O.S

Melalui kepulan asap, pantulan cahaya dan wisel.

Sebelum membuat signal kecemasan melalui asap, pastikan anda buat di tempat lapang supaya dapat dilihat dan penyelamat dapat mengenal pasti lokasi anda.

 

13882148_1236070996404158_4488952568287483061_n

  • Cari Lokasi Bermalam Yang Selamat!
 Anda Perlu mengambil kira faktor ni sebelum memilih lokasi :

1-sebaik-baiknya lapang dan tanahnya rata.

2-Terdapat sumber/punca air berhampiran.

3-Mendapat pancaran cahaya matahari untuk mengeringkan khemah jika basah.

4-Terlindung daripada tiupan angin secara terus.

5-Lakukan pemeriksaan di sekitar kawasan perkhemahan (untuk keselamatan)

6-Jangan sesekali mendirikan tempat berteduh di kawansan denai haiwan. Dikhuatiri anda akan menjadi mangsa rempuhan haiwan tersebut.

13912534_1236071006404157_8980981311014449925_n

 

  • Mendirikan Shelter Darurat
Boleh gunakan bahhan-bahan semulajadi seperti ranting, daun serta dahan pokok. Hipotermia merupakan pembunuh utama saat tersesat pastikan tubuh anda tetap dalam keadaan hangat.
13902725_1236071033070821_2345877686470285435_n
  • Mencari Tumbuhan Yang Boleh Dimakan
antaranya jika anda berdekatan sungai, anda boleh makan ikan. Buah-buahan dan tumbuhan seperti ubi, pucuk paku, tebu dll.
 
13882444_1236071076404150_11220354474432980_n
  • Membaca Buruj !
Buruj biduk dan pari boleh digunakan untuk penunjuk arah.
buruj-7-638
Baca lain-lain perkongsian & testimoni di SINI.
Info & Aktiviti di Taman Negara Pahang Malaysia di SINI.

Cendawan atau kulat mudah dijumpai di dalam hutan atau kebun yg disebabkan iklim panas dan lembap. Tapi apa yg kita perlu tahu, tak semua cendawan yg tumbuh liar beracun ! Sesetengah nya boleh dimakan dengan goreng atau rebus.

Berdasarkan kajian, banyak pihak termasuk Institut Sains Biologi, Fakulti Sains, Universiti Malaya, cendawan sememangnya mempunyai banyak khasiat dan nilai perubatan, contohnya cendawan kukur atau nama saintifiknya Schizophyllun commune.

Sebelum petik cendawan, sebaiknya ketahui ciri-ciri cendawan yang boleh dimakan dan tidak beracun.

P1030012

CENDAWAN KUKUR / KULAT SISIR ( Schizhophyllum Commune )

Bentuk seakan kipas kecik saiz 5-10mm. Struktur kenyal dan tak rapuh. Bahagian atas warna putih keperangan dan berbulu halus. Bawahnya seperti insang berwarna coklat.

Habitat : Tumbuh meliar di atas kayu mati, senang dijumpa di pokok kayu getah mati.

Kegunaan : Digoreng atau masak lemak. Tahan lama jika dijemur terlebih dahulu.


download (1)
KULAT LIDAH KATAK / KULAT JELI ( Tramella Fuciformis )

Bentuk nya macam agar-agar lutsinar bercabang-cabang seperti tanduk rusa.

Permukaan kulat sntiasa lembap dan berlendir. Tekstur lembut dan elastic.

Habitat : tumbuh atas ranting kayu mati di hutan Malaysia

Kegunaan : boleh di makan serta dibuat sup.

10734280_866112946733300_3691692282545076220_nCENDAWAN TALI / CENDAWAN TAUGEH (Termitomycetes Microcarpus )

Saiz kecik, 20-30 mm. berbentuk payungwarna putih keperangan. Bahagian atas tengah payung ada benjolan warna perang. Bahagian bawah ada insang warna putih.

Tangkai payung putih dan panjang,60-70mm.

Habitat : tumbuh di permukaan tanah yg terdapat anai-anai di bawahnya.

Kegunaan : boleh direbus dan digoreng


download (2)

KULAT TEPUS / KULAT TROMPET ( Cantharellus Sp )

Bentuk macam trompet warna kuning. Bahagian atas payung berwarna kuning dan tengahnya warna ungu. Bahagian bawah ada insang dan tangkai warna kuning.

Habitat : Sejenis kulat mikoriza tumbuh di permukaan tanah

Kegunaan : Dimakan dengan menggoreng

images (5)

KULAT KAKI TIUNG/ KULAT BULUH/ KULAT KUNYIT ( Hygrocybe Conica )

Saiz kecik antara 20-40mm. Buah berbentuk payung warna jingga kekuningan. Permukaan atas payung licin dan melekit. Bahagian bawah bentuk insang berwarna kuning putih. Tangkai warna jingga kekuningan dan berongga di tengahnya. Tekstur lembut dan tidak kenyal.

Habitat : tumbuh di atas tanah, berdekatan pokok buluh dan tanah lapang.

Kegunaan : dimasak lemak atau goreng. Masakan akan bertukar menjadi warna kuning sperti warna kunyit.

Jika jumpa selain dari cendawan atau kulat di atas, sebaiknya elakkan makan. Nanti terkena racun.

Dapatkan TIPS &INFO menarik Taman Negara Pahang Malaysia di SINI.

Taman Negara Pahang Malaysia atau National Park Taman Negara merupakan kawasan yang dilindungi pertama dan tertua di Negara Kita. Kekayaan flora dan fauna menjadi nadi utama tarikan pelancong ke Taman Negara Pahang Malaysia.

Maka tak hairanlah jika terdapat pelbagai spesies fauna yang masih wujud dan dijaga oleh pihak perhilitan Taman Negara supaya spesies terancam kekal dan selamat. Pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan bagi pencinta alam sekitar untuk dekati haiwan di Taman Negara Pahang Malaysia.

  • Night Jungle Walk
  • Meninjau & Bermalam di Bumbun Tahan, Bumbun Kumbang, dll
  • Night Safari by 4x4 & Bot

 

1044087_713641608647102_1973911931_n

1471840_698339720177291_182968122_n

1528500_713641308647132_529355891_n

10245526_773177129360216_6785262877380986067_n

10547604_1008124332532160_8737502209239989363_n

11139352_1008124355865491_1986873746022034830_n

11403365_1008124449198815_32210393303231969_n

12920950_1045199682219964_14692786_n

12511662_914238691985332_2105631205_n

10421582_668099903309744_4190101495172364048_n

11709847_1008124409198819_3559952923266924067_n

12189046_1065340410143885_7047339576418171194_n

12219635_1069711286373464_7763779651771302442_n

14079952_1265933393417918_1396313176893889986_n

12540695_1105005319510727_516401967175004525_n

11262153_1008124525865474_6435316564465957536_n
DSC00028DSC00300

 

Antara spesies serangga di sini. Saiz dan bentuk berbeza dengan haiwan yang selalu kita lihat di rumah. contohnya ulat gonggok di Taman Negara Pahang Malaysia bersaiz 5x ganda dari yang biasa kita lihat.

DSC00250DSC0019214273528_1165919956814602_1708696279_o

13418735_1202765816401343_2197203897928648962_n

13707756_1225056800838911_1927717168681373827_n

12003169_1040552552622671_1336983286408915168_n12596423_950559431686591_1919109689_n

1499426_710284698982793_128870634_n

11218713_952039328171904_8146275346292025215_n

14958657_1231399063600024_1415740117_n

Terdapat juga haiwan yang jarang kita lihat di luar sana dan ia begitu jinak seperti Tapir dan rusa. Jika berpeluang anda juga boleh melihat beruang matahari, harimau dan lain2 hidupan liar. Jika ingin bergambar dengan haiwan di Taman Negara Pahang Malaysia, sebaiknya dapatkan khidmat staf di sini. Ada sesetengah haiwan bertindak agresif ketika kelaparan.

Perlukan lebih TIPS & PANDUAN KE TAMAN NEGARA ? KLIK ----> SINI

Ingin mengenali kami dengan lebih dekat ? KLIK ---> SINI

12939338_1045200188886580_919845429

Kami ingin kongsi kan pada anda amalan 3K iaitu, keselamatan, kemalangan dan kecederaan semasa melancong.

Kemalangan dan kecederaan bila-bila sahaja boleh berlaku tanpa kita rancang. Sebaiknya kita haruslah pandai menjadi diri dan keselamatan serta melakukan persediaan awal sebelum pergi melancong terutama ke luar negara.

Selain melakukan persediaan awal, anda juga boleh menyemak Tips yang dikongsikan di bawah.

 

injection2

1. Cucuk vaksin - Pergilah ke klinik kerajaan atau hospital swasta bagi mendapatkan khidmat ini. Periksa terlebih dahulu vaksin apa yang perlu mengikut negara yang anda mahu pergi tersebut.

 

2. Jauhi makanan separa masak atau mentah di hotel.

 

air-mineral

3. Pastikan anda minum air mineral dari botol sahaja. Jangan jerang air paip atau water filter untuk minum.

 

2313266-AR-12591780x390

4. Jangan mandi manda dalam kolam air yang berkeladak atau nampak kotor. Kita tidak tahu bakteria dan kuman apa yang ada dalam air tersebut.

 

5. Pastikan anda kekal hidrat dan banyakkan pergerakan sepanjang dalam penerbangan yang lama dan panjang.

 

tempat-letak-kereta

6. Letak kenderaan di kawasan yang terang dan jangan tumpangkan orang yang tidak dikenali.

 

14925626_1316459625031961_2869245904772839274_n

7. Gunakan khidmat pemandu pelancong tempatan atau jurubahasa apabila melancong ke kawasan pedalaman.

 

images (4)

8. Berjaga-jaga dengan peragut samada di waktu siang atau malam.

 

14017599_1139724839434114_1891243805_n

9. Utamakan keselamatan semasa melakukan rekreasi air – Gunakan jaket keselamatan, ketahui keadaaan pasang surut air dan arus.

 

10. Elakkan meminum alkohol sebelum melakukan sebarang aktiviti dalam atau berhampiran air. JANGAN MINUM ALKOHOL dan berenang.

 

11. Sebelum menyewa kereta periksa tayar, tali pinggang keselamatan, tayar ganti, lampu, brek dan lain-lain.

 

12. Jangan Terlalu Menonjol, Elakkan terlalu menonjol iaitu menunjuk barang barang di khalayak ramai seperti barang kemas, duit, barangan mewah dan sebagainya. Simpan kamera di dalam beg jika tidak menggunakannya.

 

Free-Shipping-Travel-Gear-Hidden-Pocket-Money-Bag-Money-Belt-Travel-Pouch-font-b-Passport-b

13. Asingkan duit wang tunai dan kredit kad serta simpan di tempat tempat yang berbeza.

 

Travel-For-More-Brochure-P11

14. Dapatkan Insuran Perjalanan seperti HSBC Travel Safe, etc. kerana kos perubatan di luar negara sangat mahal.

 

facebookmonitor

15. Kaji indeks jenayah di tempat yang anda ingin lawati. Baca tripadvisor serta lain- lain yang boleh di jadikan rujukan.

Anda juga boleh dapatkan Tip Percuma Kami di ---> SINI

Lihat Promosi Terkini & Aktiviti kami di ---> SINI

Ketika menjejakkan kaki ke Taman Negara Pahang Malaysia, kita pasti akan terpukau dengan setiap sajian flora nya yang unik, cantik dan mampu membuatkan setiap jiwa berasa tenang.

Dedaun yang menghijau dapat menyegarkan dan boleh menjadi terapi untuk minda kita. Tambahan pula dikelilingi oleh flora dan fauna yang cukup menakjubkan.

Jika anda masih belum menjejakkan kaki kesini, apa kata jika anda menikmati setiap gambar yang kami rakamkan kepada anda di bawah.

13792_951719694839291_149951749425126977_n

1012408_866111943400067_3787254493047135955_n

1385575_866111540066774_5254716661175120044_n

1385575_866113536733241_5283552349648324249_n

Sepanjang laluan di atas trek, mata anda tidak akan terlepas pandang pada setiap kepelbagaian flora yang bakal disaksikan. Jangan sesekali ketinggalan untuk merakam setiap detik dan keindahan yang terdapat di hutan tertua dunia Taman Negara Pahang Malaysia yang merupakan khazanah yang tidak ternilai.

1530373_866113353399926_8152489437390007741_n

1958267_866111443400117_716139850813791991_n

10325412_781472175197378_3756237803865992062_n

10561607_866113193399942_2567665539845475856_n

10653629_866111620066766_7294342859324789520_n

Terdapat banyak spesies pokok-pokok herba yang boleh digunakan untuk kesihatan,kraftangan dan sebagainya. Antara pokok herba yang boleh di lihat ialah pokok tongkat ali, kacip fatimah, Halia hutan, rotan, Pokok Tapak Hantu dll.

10660369_866111790066749_2863886013357332875_n

10672368_866111390066789_7077092789632476171_n

12244284_10204048002799323_2790634263983806154_o

12498435_914235505318984_1156429380_n

13524482_1211985915479333_4381473654858951895_n

11178557_10202923025236942_1174278002_n-720x360

10698700_866113626733232_4841408081109029409_n

10730849_866113556733239_7630200554830253447_n

10734280_866112946733300_3691692282545076220_n

11009111_1008124282532165_3946673341196618128_n

Bagi yang menggemari dan sukakan Alam Semulajadi, boleh cuba berkunjung ke Taman Negara Pahang Malaysia. Aktiviti dan Pakej sememangnya sesuai bagi yang ingin bercuti bersam Keluarga, Rakan dan boleh juga untuk mengadakan team building di Taman Negara Pahang.

Sekiranya ingin mendapat TIPS PERCUMA dari kami, Klik SINI.

Lihat Aktiviti & Promosi Terkini di SINI.

61392960965_620x390

Before discover Malaysia, you need to know a few Tips !

  • PICK A BEST SEASON TO TRAVEL

-For first timers to Malaysia, do note about Malaysia tropical weather ! Rainy season in the West Coast is from September to December, while rainfall in the East Coast from October to February.

VisaAsistance

  • GET READY WITH YOUR VISAS !

- Before book your air flights ticket, make sure your passport is valid for at least 6 months beyond the date entry ! Visitors from most countries are given a 30 or 60 day visa on arrival, according to a length of your stay. For details, visit official Ministry Of Foreign Affairs Malaysia website at www.kln.gov.my.

bags-travel-bag-15_2048x2048

  • PACKING ESSENTIAL ITEM

-  Depend on destination, the ultimate goal when travelling is to bring one carry on luggage, but it is quite impossible to fit and carry everything on hand. Make a list of essential items and pack only what you need !

image (3)

  • CASH AND CREDIT CARD

- Don't bring a lot of cash, but it's always good to keep some emergency purposes. Exchange enough cash in local currency if you plan to go to smaller town or remote areas. Credit cards are accepted in most major shopping malls, restaurants and hotels with a minimum spending MYR 50.

  • MEDICAL AND HEALTH PRECAUTIONS

- Do keep in mind that accidents can happen. If you require any medical or health treatment, there are government and private medical care available in most areas. Make sure you have adequate travel health insurance to bear the costs. If not, tourists will still be given attention, but medical bills may incur extra unplanned costs.

pengangkutan-awam

  • GETTING AROUND

- Malaysia has many transportation systems to choose from, such as taxi, car rental, commuter train, monorail and buses. Be careful when getting into a taxi, as some of drivers don't use meters. Make sure to confirm that your taxi driver is using the meter taxi.

  • THE IMPORTANT DO'S AND DONT'S

- Malaysia is generally a peaceful country with a multi-cultural and ethnic nation, with its own customs and practice.

726px-Have-an-Effective-Handshake-Step-3

  • SMILE AND SHAKE HAND

- Generally handshakes are accepted but don't shake them unless your acquaintances are familiar with the western culture. Some Muslim ladies would prefer to be greeted verbally with a " HELLO " and smile, they may even refuse a handshake. Don't feel offended. It is custom that most Muslim women do not accept handshakes from opposite sex.

  • NO PDA ALLOWED !

- Public displays of affection are a big NO on roads and other public places in Malaysia.

home_pleasetakeoffyourshoes_traditional_base_6

  • SHOES OFF

- Always remember to remove your shoes if you see a no-shoes sign in places of worship and when entering Malaysian home.

  • DO IT RIGHT

- Use the right hand when eating, and during giving or receiving something from another person, as it is deemed to be more appropriate rather than using the left hand.

images

  • LEARN THE BASIC WORDS

- Malaysians are generally friendly and they love to hear visitors speak in their native language. Simple words like "Terima Kasih" ( Thank you), " Tolong" ( Please ), "Selamat Pagi" ( Good Morning ) and "Di Mana" ( Where ) can take you long way.

More information about activity at Taman negara CLICK HERE.

13346832_1193474880663770_4319604918704791721_n

Terdapat pelbagai jenis jaket keselamatan yang berada di pasaran dan jaket keselamatan ini terbahagi kepada 2 jenis iaitu dari material styrofoam yang dibalut dengan kain yang dibentukkan sebagai baju luaran. Satu lagi jenis adalah dari pelampung udara yang bertindak secara automatik apabila picu ditarik atau alat pengesan air berfungsi dan memberi impak gas CO2 kepada seluruh ruang pelampung.

gen blue univ_zpslcmyrjse

Ciri-ciri jaket keselamatan yang perlu kita ketahui adalah ia mestilah berwarna terang, mempunyai wisel, warna pantul cahaya dan tali kekunci yang baik untuk mengapungkan manusia.

 

Jaket keselamatan yang diperbuat daripada styrofoam mempunyai daya apungan yang minima mengikut kualiti. Bagi kualiti sederhana ia mampu mengapungkan manusia seberat 80 kilogram dalam masa 4jam. Dalam tempoh ini gunakan apa yang ada di sekeliling kita untuk menyelamat diri. Tarik perhatian dengan meniup wisel dan berada di kawasan terbuka lebih mudah untuk dilihat.

 

Malang tidak boleh diduga. Apabila kita menaiki pengangkutan air untuk melakukan aktiviti air seperti memancing, rapid shooting kita tetap akan terdedah kepada bahaya. Bagi bot-bot kecil berhati-hati ketika menurunkan sauh dan lihat di sekeliling anda jika memancing di laut dan kawasan muara. Jangan lepaskan sauh secara mengejut kerana dikhuatiri barang-barang pancing yang berdekatan tali sauh turut sama jatuh dan ini akan menimbulkan situasi panik kepada pemancing.

 

Sekiranya berlaku kemalangan semasa melakukan aktiviti keselamatan perlu diutamakan. Gunakan jaket keselamatan yang selesa dan mempunyai ciri-ciri keselamatan yang baik dan selenggara mengikut masa yang ditetapkan. Tukar jaket keselamatan yang telah lusuh atau gas CO2 yang telah tamat tempoh. Mungkin dengan sedikit perbelanjaan mampu menyelamatkan nyawa anda.

 

Jaket keselamatan bukan dipakai untuk fesyen tetapi bagi menjamin keselamatan semasa malapetaka terjadi. Selamat diri dahulu barulah fikirkan tentang peralatan lain anda.

USACEPoster18x24.eps

 

PERINGATAN:

 

Jaket keselamatan jenis gas harganya agak mahal, namun tempoh apungan jika berlaku kejadian bot karam, terbalik adalah lama berbanding jaket keselamatan jenis styrofoam.

 

Gas CO2 di dalamnya, walaupun tidak berlaku apungan, gas CO2 di dalamnya perlu ditukar sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh setahun. Jangan mengharapkan bot pancing menyediakan jaket keselamatan, kerana mungkin ia telah lusuh dan tidak dijaga dengan baik (busuk, basah, berkulat) yang menyebabkan anda tidak selamat dan tidak selesa memakainya. Jadi perkara terbaik adalah, beli dan bawa sendiri jaket keselamatan walaupun jenis styrofoam berwarna oren dan harganya juga tidak mahal. Ingat nyawa tidak boleh dibeli, jangan sudah terantuk baru nak tengadah!

Sumber : Majalah Umpan

Info & Aktiviti kami ? Lihat di http://www.tamannegara4u.com

jejak kelah

Anda dah bersedia untuk bertarung dengan Raja Sungai ? Ilmu dan peralatan korang dah cukup untuk pertarungan sengit ni ? Bukan calang-calang ikan ni, silap-silap kita yg berputih mata dulu. Ikan kelah memang suka dengan sawit peram ! Memang iman die akan kalah bila korang lempar umpan ni kat die.

Sebelum tu, korang kena la buat umpan sawit ni dulu. Kata dah sedia ? Ni step-step untuk DIY sawit peram. Senang je tak sampai seminggu pun.

281343_1993932331514_2993864_n

  1. Pilih buah sawit yang matang/ tua.

IMG_61269439480258

2. Simpan di dalam guni.

Cacing4_

3. Rendam guni tadi dalam sungai selama 2 hari untuk bagi biji sawit tu lembut.

TPH lama14. Kemudian, boleh jemur sawit tu supaya air kering selama 1 hari.

Dah kering tu boleh la guna umpan tu untuk buru ikan kelah !

Selain tu, korang boleh tengok info kelah di website kami KLIK SINI..

Perlukan TIPS & INFO PERCUMA ? lihat di SINI..

 

Dah baca REAL INNER JUNGLE PART 1 ? Alhamdulillah kalau dah ! Yang belum tu baca SINI.. Untuk sambungan ni memang kene baca dengan sabar, sebab agak panjang sikit. Ni antara pengajaran eh ? pengalaman yg ditempuhi sebelum sampai sini. Nak trekking 8KM ni beb, dah la first time..semangat lain macaim je..

Lepas naik bot tradisional selama 45 minit lebih kurang, kita akan singgah di Kampung Pagi, Ulu Tembeling untuk lunch ! hehehe. nanti ade pulak yg kelaparan kalau lewat lunch. korang jgn risau ! Kami dah siap2 pack kn lunch kat korang.

12238261_10204047966438414_8416688981020129941_o

6. Antara menu lunch.. Paling xleh lupa bile tengok mat salih fedup kene makan pakai tangan. Dorg mane pandai weh ! Nyer bantai pakai dua2 belah tangan..Ishh ! Ishhh tak pe next time upgrade sudu.hehehhe.. Selepas tu sambung perjalanan ke kuala Keniam.

10404249_847601678584427_8718955793302445612_n

7. Start trekking di Kuala Keniam, Kat sini merupakan pusat penyelidikan pihak uitm. Sebelum tu jangan lupa warm up sikit. Takut ade plak yg cramp kaki or pancit awai. Sepanjang trekking, guide akan info tntang flora & fauna kat dalam Hutan Tertua Dunia Ni.

12244284_10204048002799323_2790634263983806154_o8. Ini salah satunyer lah pokok yg mempuyai batang mamanjat macam ni ! Unik jugak kan. Banyak lagi korang akan jumpa. Jangan lupa untuk ceduk ilmu sedalam-dalamnya dri guide kami !

12248215_10204048025559892_822107089180802966_o8. Penyambut tetamu dalam Hutan ! Bertuah la sape yg dapat jumpa. Nak2 bila musim hujan. Pacat ni memang kelaparan darah. Digalakkan supaya pakai anti-leech sock atau lumurkan air tembakau yg direndam pd kasut korg. Atau mane2 petua utk elak digigit pacat.

12232792_10204048005039379_6389728809642589637_o9. Salah satu tempat berhenti rehat n chek pacat. Heheh. Rasa gatal2 tu baik chek. Kalau ade kesan berdarah tu, yer laa tu. Bila die kenyang die jatuh sendiri. Tapi malang bg pacat tu bila die dah kenyang korang plak bunuh die !

12219413_1069333949744531_6496579560520154716_n10. Lebih kurang pukul 500 petang korg akan tiba di Gua Kepayang Besar ni ! memang cantik dan besar gua ni. Boleh menempatkan lebih 10 group atau lebih dalam ni. Boleh la pilih port untuk setup campfire n tempat !

11161350_974170452594215_8632451578026162991_n11. Jangan ketinggalan untuk berendam dalam Jakuzi paling ekslusif dalam ni ! Sambil2 basahkan badan dapatlaa rasa kesejukkan air Sungai kat sini. Tips n petua skit jangan amik air di tepi sungai ! Sebaiknya amik air di tengah sungai sebabnya haiwan suka buang air di tepi2 sungai !

11181313_977720868905840_4209414564372049207_n12. Sementara tu bolehla prepare untuk dinner ! Candle Light dinner dalam gua ni fefeling cam zaman batu. Ni tolong-menolong yer ! kesian la kalau guide kene buat sorg. heheh

12107841_1056011924410067_9209701809237461160_n13. Lpas dinner  ni free aktiviti ! nak sembang2 sampai pagi ka sambung night walk di sekitar gua ka, terpulang. Bincang gn guide n ahli lain. Penah juga time tengah tidur, tetiba terdengar pinggan jatuh ! Mase tu baru nak lelap dalam pukul 3 pagi, terkejut terus buka torchlight ! Guide terlebih dulu gi chek rupanyer landak. tengah curi makanan kami. Buat saspen jerk ! Tak sempat nak amik foto nyer dek ketakutan.

 

Antara yg bese dengar bunyi pelik nyer kat sebelah. Member dengkur. hehhe, takpe die penat tu trekking  9km.. Selepas tu, sambunggg cerita di next day yea... jangan lupa, admin share aktiviti next day pulak !

Melawat ke Gua kepayang Kecil dll....